Xiaomi M365 na 1 jaar [review]

Eind vorig jaar kocht ik de Xiaomi M365. Nu, 1 jaar later laat ik je graag weten of het een goed idee is om er ook een te kopen

De Xiaomi M365 is een van de beste elektrische steppen die je kunt kopen. Hij is degelijk, gaat hard genoeg en heeft een flinke range. Toch heeft de step ook een groot nadeel. In Nederland mag hij namelijk niet op de openbare weg.

De Xiaomi M365 Specs

Op de doos van de step staat dat hij een range heeft van 30 kilometer. Dat is niet iets wat ik haal. Normaal gesproken laad ik de step na zo’n 10 kilometer op. De step heeft namelijk niet meer zijn volle vermogen als de batterij ongeveer half leeg is en dat maakt het rijden best saai.

Ik merk wel dat in de eco stand de batterij beduidend langer mee gaat maar in de eco stand gaat de step slechts 18km/h. Dat lijkt hard maar valt in de praktijk best tegen.

De topsnelheid van de step zou zo’n 25km/h moeten zijn. Als ik het test gaat de step echter slechts 22km/h. Dit is vlot genoeg om fietsers in te halen maar verwacht niet dat je ook elektrische fietsen bij kunt houden. De step is te hacken waardoor hij harder gaat maar daar over later meer.

De step is verder van goede kwaliteit. De remmen werken goed. Het regeneratieve remmen heb ik zelfs in de app wat zachter gezet omdat je op de maximale stand bijna over het stuur gegooid wordt.

Pluspunten van de elektrische step

Om te beginnen wil ik graag zeggen dat ik over het algemeen super tevreden ben met de elektrische step. Ik merk zelfs dat ik meer buiten kom simpelweg om even een rondje te rijden. Ieder apparaat wat er voor zorgt dat ik meer buiten ben is wat mij betreft een goede aankoop.

Het grootste voordeel is dat het makkelijk is om de step even te pakken. Ik heb er voor gekozen om gewoon maar geen fiets meer te hebben nadat er 3 stuks gejat waren. Ik deed daarom alles lopend, met de auto of met de motor. Omdat ik in het centrum woon is dat prima te doen maar ik merk wel dat de step een plek opvult in het vervoer.

De motor is vaak veel gedoe omdat je alle kleding aan moet doen. De auto moet je ergens parkeren en lopen kost vaak teveel moeite, zeker als het wat verder is. Voor ritjes tot 5 km pak ik nu eigenlijk altijd de step. Zeker als het lekker weer is. De step heeft voor mij dus de plaats van de fiets ingenomen.

Een groot bijkomend voordeel vind ik dat je het apparaat overal mee naar binnen kan nemen. Het is nog nooit gebeurd dat iemand liever had dat ik de step buiten liet. Je kunt de step vrij compact opvouwen waardoor je hm makkelijk ergens in de gang zet. Ook bij het winkelen kun je de step gewoon mee naar binnen nemen.

Verder is de step super betrouwbaar gebleken. Weer of geen weer, de step ging altijd door. Hij heeft mij nog nooit stil laten staan, zelfs als ik dacht dat ik het op de lading stroom niet ging redden. Ook de accu helemaal leeg rijden is geen probleem. Je kunt dan gewoon nog door steppen, de wielen bewegen dan gewoon vrij.

Nadelen van de elektrische step

De step is vrij zwaar. Ik heb hem gekocht voor mijzelf maar met de intentie dat mij vriendin er ook op kon rijden. Voor haar is hij echter te zwaar om de trap af te tillen. Het resultaat is dat ik iedere keer dat ze op de step weg wil het apparaat de trap op en af moet zeulen.

Ook had ik verwacht dat het handig was om de step achterin de auto te leggen. Zo kun je buiten het centrum goedkoop parkeren en vervolgens met de step naar je bestemming. In de praktijk doe ik dat eigenlijk niet. Hij is te log en te groot om in de auto te proppen.

Ik haal de geclaimde range van de step niet. Hoeveel kilometer ik mis is een beetje afhankelijk van het ritje maar de geclaimde 30 km ben ik nog nooit bij in de buurt gekomen. Comfortabel rijden kan tot 10-15km per acculading. Daarna zou ik hm opladen simpelweg omdat je dan vermogen gaat verliezen.

Tot slot is de positie van het stuur voor mij een nadeel. Hoewel het comfortabel genoeg is heb ik het idee dat het wiel niet ver genoeg van het midden van de as staat of dat het stuur niet schuin genoeg staat. In het kort betekend dit dat het zo goed als onmogelijk is om met een hand te rijden. Dit is een probleem als je richting aan wil geven. Op de fiets ga je als je met een of geen handen rijd automatisch rechtdoor. Op de step ga je als je zonder handen rijd bijna gegarandeerd onderuit.

Upgrades die ik heb uitgevoerd

Ik heb eigenlijk maar 1 ding aan de step aangepast. Ik heb er namelijk een slot op gezet. Of dat een aanpassing is is natuurlijk discussieerbaar maar het helpt wel enorm.

Als ik even boodschappen ga doen kan ik de step gewoon in het fietsenrek zetten. Ik klap hm op en hang het slot er omheen. Precies hetzelfde als met de fiets dus. Ik zou iedere xiaomi bezitter van harte aanraden om het slot ook te kopen. Ik heb die van mij aan het stuur gehangen, zo heb je hm altijd mee.

Het slot dat ik gekocht heb komt van bol.com en heeft een beugeltje waarmee je hm aan het stuur kunt klikken.

Wat is er allemaal stuk gegaan?

Wat er stuk is gegaan kan ik kort over zijn, niets. De band is een keer leeg gelopen (maar was gek genoeg niet lek) en er zit wat speling op het stuur.

Ik stoor me ontzettend aan de schroeven van het stuur. Ik moet ze iedere 10 ritten weer vast draaien met een speciaal schroefendraaiertje. Ik heb het even bekeken maar het kan opzich geen kwaad als het stuur een beetje heen en weer kan. Ik heb het getest zonder de schroefjes en dan kan het stuur er niet uit vallen dus dat zal niet zo’n probleem zijn. Toch is het vervelend dat je het stuur van links naar rechts kan drukken.

Opladen

Het opladen van de step gaat snel genoeg. Het duurt een paar uur, afhankelijk van hoe vol hij zit. Verwacht dus niet dat je hem eventjes in de lader kan doen en dan weer een stuk kunt rijden. Het laden kost echt wel wat tijd.

Wat hinderlijk is aan het laden is dat de lader een piep geeft. Ik laad de step op in de slaapkamer. Mijn vriendin trekt de stekker er steeds uit omdat ze met de piep niet kan slapen. Het resultaat is dus vaak een lege step als ik sochtends wakker wordt.

Step hacken

De step zou 25km/h moeten kunnen. Als ik op de gps kijk dan haal ik 21-22km/h en dan is het klaar. Ik zou best willen dat de step harder gaat. Niet omdat het nodig is maar gewoon omdat harder altijd beter is.

Ik heb geprobeerd de step op te voeren door andere software er op te laden. Mijn step pakte die nieuwe software alleen niet. De eerste keer dat ik het probeerde deed de step helemaal niets meer en moest ik de onderplaat er af schroeven om de accu te ontkoppelen. De tweede (en tevens laatste) keer dat ik het probeerde dacht ik via een Appje uit de appstore wel even nieuwe software er op te zetten. Het appje bleek de nieuwe software niet op de step te kunnen schrijven waardoor ik gewoon nog de oude snelheid ging.

Met andere software moet de step zo’n 30km/h gaan. Niet super veel harder dus maar wel hard genoeg om echt alles voorbij te vliegen. Je bent dan net zo snel als scooters met blauw kenteken.

Niet voor op de openbare weg

Het nadeel van eigenlijk alle elektrische stepjes is dat ze niet op de openbare weg mogen. Ik rij nu al een jaar rond en heb er nog geen gezeur mee gehad, niet van de politie in elk geval. Wel hoor je echt overal waar je komt mensen roepen “he, is dat niet illegaal”. In het begin legde ik het nog uit, nu rij ik gewoon door.

Xiaomi m365 en de concurrenten

Ik ben voor de m365 gegaan omdat hij vrij goedkoop is en toch van degelijke kwaliteit is. Er zijn goedkopere stepjes te vinden maar dat zie je er meestal ook aan af. Als ik op een dergelijke machine stap wil ik wel vertrouwen er in hebben.

Wil je wat meer uitgeven dan kun je de m365 pro kopen. Deze heeft een wat sterkere motor. De topsnelheid is echter gelijk. De pro heeft wel als voordeel dat je kunt zien hoe hard je gaat. Ook heeft de pro een wat grotere range (45km geclaimd in plaats van 30km). De laadtijd is echter ook wat langer en hij weegt bijna 2 kg meer dan de gewone m365.

Ik heb ook gereden op een Ninebot. De step van segway die wat duurder is. Deze gaat duidelijk wat sneller, hij claimt 30km/h en heeft een range van 45 km. hij is 14 kg en heeft een iets sterkere motor dan beide xiaomi’s.

Tot slot heb ik ook gereden op een Zero 9. Deze step gaat 50km/h en is 18kg. De prijs ligt op het moment van schrijven iets boven de 1000 euro. Daarmee is hij niet goedkoop en misschien niet helemaal met de segaway te vergelijken. Wel merkte ik direct dat 50km/h rijden op deze step een stuk beter te doen is. De vering is beter, het voetenbord is groter en door het hogere gewicht voelt hij veel stabieler aan.

Conclusie, kopen of niet?

Een elektrische step is een geweldig vervoersmiddel. Ik zou echter niet iedereen aanraden om er een te kopen.

Koop een elektrische step als je:

  • Het geld kan missen. Een elektrische step is niet goedkoop. Koop hem alleen als je het geld over hebt. Het is meer een speeltje dan een echt vervoersmiddel. Daarbij heb je natuurlijk altijd kans dat hij afgepakt wordt als je toch besluit de openbare weg op te gaan.
  • Op zoek bent naar een gadget. De elektrische step is bij mij in eerste instantie een gadget, daarnaast helpt het mij soms om van plek a naar plek b te komen.

Koopo de elektrische step dus niet als je het:

  • Als hoofd voertuig voor bijvoorbeeld woon werk gaat gebruiken. Steppen is niet echt comfortabel als je er van afhankelijk bent en op een bepaalde plek MOET zijn. De kans dat je aangehouden wordt is altijd aanwezig.

Paginainhoud

Lees lekker verder